• a

    a

  • q

    q

  • s

    s

  • baner nauka zabawa.png
  • baner sport 2.png
  • baner sport kosz.png
  • baner studniówka.png
  • baner uroczystości.png
  • baner z logo koło nowe.png

Drodzy Rodzice!

W tym szczególnie trudnym dla nas wszystkich okresie, kiedy musimy podjąć wyzwanie związane z kształceniem na odległość, zwracamy się do Państwa z prośbą o zorganizowanie bezpiecznych i odpowiednich warunków do pracy, wyrozumiałość, życzliwość, zrozumienie dla potrzeb i oczekiwań swojego dziecka.

Odrabianie lekcji zadawanych przez nauczycieli zdalnie nie będzie dla dzieci trudne, jeżeli zapewni się im odpowiednie warunki do pracy w domu.

1. Należy wspomagać dziecko we właściwym zaplanowaniu i zorganizowaniu dnia.
2. Do pracy zdalnej potrzebny jest komputer lub „inne urządzenie” z dostępem do sieci.
3. Jeżeli w domu znajduje się jeden komputer, który trzeba dzielić z rodzeństwem, proponujemy ustalić z dziećmi grafik korzystania z urządzenia.
4. Niewskazana jest praca zdalna w czasie lekcji w pokoju, przy włączonym telewizorze, radiu
- nie sprzyja to koncentracji i skupieniu.
5. Ze względu na higienę pracy przed monitorem komputera, wskazane jest robienie przerw
w czasie pracy (przewietrzyć pokój, wykonać kilka ćwiczeń fizycznych - skłony, przysiady, wymachy ramion itp.).
6. Pomagać dziecku, ale nie wyręczać go w wykonywaniu zadania – zawsze można również zwrócić się o pomoc do nauczyciela danego przedmiotu (kontakt za pomocą e-dziennika).
7. Należy zgłaszać nauczycielowi uczącemu lub wychowawcy kłopoty z dostępem ucznia do wysyłanych zadań, aby można było zmodyfikować sposób kontaktowania się i umożliwić każdemu dziecku realizację podstawy programowej.

Jak zmotywować dziecko do systematycznej nauki?
1.Uświadamiać dziecku, że obecny stan jest przejściowy, a samodzielna nauka jest to pewien proces inwestowania w siebie, jak również sprawdzian z odpowiedzialności nie tylko za własna osobę,
ale i innych (należy tę sytuację traktować jako jeden z pierwszych egzaminów z dorosłości).
2. W rozmowie należy podkreślać rolę nauki i samokształcenia w życiu każdego człowieka oraz systematyczności, która kształtuje takie nawyki, jak: wytrwałość, obowiązkowość itp.,
co w konsekwencji skutkuje brakiem zaległości.
3. Wzmacniać pozytywnie samodzielną pracę dziecka, nagradzać jego osiągnięcia.
4. Zachęcać dziecko, aby w kontaktach z rówieśnikami poprzez komunikatory online wspierali
i motywowali się nawzajem w nauce.
5. Rozmawiać jak najwięcej z dzieckiem, by pomóc mu w zrozumieniu trudnej sytuacji i udzielić odpowiedzi na niepokojące pytania, przestrzegać przed bagatelizowaniem zagrożeń i fałszywymi informacjami (tzw. fake news), wskazywać im oficjalne i profesjonalne źródła informacji.

Zasady bezpieczeństwa w sieci:
1. Ustalcie Państwo z dzieckiem zasady korzystania z Internetu, które zapewnią mu bezpieczeństwo. To konieczne, ze względu na to, by chronić dziecko przed kontaktem z nieodpowiednimi treściami. Warto, jako rodzic, mieć wgląd w ekran komputera lub urządzenia mobilnego, z którego korzysta dziecko. Przy okazji warto zainteresować się aktywnościami dziecka online i nawiązać na ten temat rozmowę.
2. Należy podjąć z dzieckiem tematykę związaną z ograniczonym zaufaniem do treści online.
3. Zwrócić uwagę na samodzielne publikowanie w sieci treści, szczególnie prywatnych informacji, zdjęć. Jest to okazja do uczulenia dziecko na zagrożenia związane z publikacją wizerunku
i prywatnych informacji.
4. Należy umówić się z dzieckiem, że za każdym razem, kiedy trafi na nieodpowiednie treści
lub cokolwiek innego go zaniepokoi, wówczas natychmiast nas poinformuje. Pochwalmy swoje dziecko za takie zachowanie.
5. Zasoby internetowe udostępniane dzieciom powinny być wolne od szkodliwych treści, przemocy. Należy się upewnić czy nie dają one dostępu do takich treści np. poprzez linki czy banery.
6. Rodzic powinien zwrócić uwagę czy serwis zapewnia ochronę prywatności użytkownika - KLUCZOWE JEST ZADBANIE O BEZPIECZEŃSTWO DANYCH I WIZERUNKU DZIECKA.
7. Udostępniając dziecku urządzenia z dostępem do Internetu, należy odpowiednio skonfigurować ich system operacyjny. Powoduje to znaczne ograniczenie dostępu do szkodliwych treści. W przypadku tabletów i smartfonów z systemem Android warto odpowiednio skonfigurować Google Play, przeglądarkę oraz aplikację serwisu YouTube. W nowszych wersjach systemu istnieje także możliwość STWORZENIA PROFILU OGRANICZONEGO, który będzie stanowił bezpieczną przestrzeń dla dziecka. Na urządzeniach mobilnych z systemem IOS (iPad, IPhone) można ograniczyć dziecku dostęp do wybranych treści, korzystając z funkcji „Ograniczenia”, która znajduje się w ustawieniach ogólnych. Określamy tam m.in. ograniczenie wiekowe dotyczące wyświetlanych filmów oraz używanych programów.
8. Jeśli dziecko korzysta z Internetu na komputerze wyposażonym w system Windows 7, możemy aktywować moduł OCHRONY RODZICIELSKIEJ, który umożliwia kontrolowanie czasu korzystania z komputera oraz ograniczenia dostępu do wskazanych gier i aplikacji. Programy tego typu dają możliwość filtrowania treści, kontrolowania czasu i aktywności dziecka online.
9. Zapoznajcie dziecko z NETYKIETĄ tzw. Kodeksem dobrego zachowania w Internecie - przypomnij dziecku o zasadach dobrego wychowania. W sieci obowiązują nas te same zwyczaje, które stosujemy w życiu, a więc dobre maniery, kultura osobista. Internetowe wypowiedzi podlegają prawu karnemu i cywilnemu.

POMOC W SPRAWACH ZWIĄZANYCH Z BEZPIECZEŃSTWEM W SIECI DLA RODZICÓW:
• Dyżurnet.pl – to punkt kontaktowy, tzw. Hotline, do którego można anonimowo zgłaszać przypadki występowania w Internecie treści zabronionych prawem. Projekt realizowany jest przez NASK. Więcej informacji na www.dyżurnet.pl
• 800 100 100 – ANONIMOWO I BEZPŁATNIE, linia czynna od poniedziałku do piątku.

Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Dyrekcja
i Rada Pedagogiczna
I Liceum Ogólnokształcącego im. ks. S. Staszica w Hrubieszowie

 

Sukcesy i osiągnęcia

Marta Kuraszko w finale Międzynarodowego Konkursu „Żywa Klasyka”!

Miło nam poinformować, że uczennica naszego liceum Marta Kuraszko przeszła do finału Międzynarodowego Konkursu „Żywa klasyka” 2020.
Pomimo trudnej sytuacji epidemiologicznej, 220 uczestników – laureatów etapów ogólnokrajowych z 80 państw świata wzięło udział w końcowym etapie tego ogromnego przedsięwzięcia. Wszyscy mieli zgodnie z wytycznymi przygotować nagranie recytowanego fragmentu prozy literatury rosyjskiej. Młodzież przez tydzień rywalizowała między sobą. Była to niezwykle wspaniała podróż w świat rosyjskiej literatury.

Więcej…

Zawody sportowe

Podwójny awans uczniów „Staszica” do zawodów rejonowych w drużynowym tenisie stołowym

10 grudnia 2019 roku w Naszej szkole rozegrana została Powiatowa Licealiada w Drużynowym Tenisie Stołowym. Zarówno drużyna chłopców, jak i dziewcząt, zajęły II miejsce w powiecie uzyskując awans do zawodów rejonowych. Gratulacje!!!

Więcej…

Ogłoszenia

Zmiany dotyczące terminów postępowania rekrutacyjnego

Szanowni Rodzice oraz Uczniowie
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2020/2021 do klas pierwszych publicznych szkół ponadpodstawowych zostanie przeprowadzone w nowych terminach, określonych przez Ministra Edukacji.
Zaktualizowane terminy postępowania rekrutacyjnego i składania dokumentów zostaną podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej i naszego liceum.

Uroczystości, wydarzenia

Takiego zakończenia roku klas maturalnych w Staszicu jeszcze nie było

Dziś jak co roku, przyszedł czas na rozstanie. Uczniowie klas maturalnych zostali absolwentami I LO im. ks. St. Staszica. Wyzwaniem stało się jednak spotkanie wszystkich uczniów z dyrekcją, wychowawcami i nauczycielami. W trudnej sytuacji pandemii koronawirusa uroczystość w tak licznym gronie wydawała się być niemożliwa.

Więcej…