Udział uczniów klasy biologiczno-chemicznej Staszica w projektach edukacyjnych w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki

W dniu 17 września 2018 r. uczniowie maturalnej klasy biologiczno-chemicznej „Staszica” uczestniczyli w trzech projektach edukacyjnych, przeprowadzonych przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki. Zajęcia edukacyjne odbyły się w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym im. prof Antoniego Gębali. Wyjazd na zajęcia zorganizowała pani Anna Modzelewska, która wspólnie z panią Beatą Trześniowską opiekowała się grupą w czasie wyjazdu.

 Uczestniczyliśmy w trzech projektach:

„Co kryje wnętrze serca?”- projekt UM II Wydział Lekarski z Oddziałem Anglojęzycznym autorstwa zespołu lekarzy pod kierunkiem pani dr Renaty Jawniak. Wykładowca, lekarz kardiolog przekazał uczestnikom informacje: jak zbudowane jest serce?, jak przebiega w sercu układ bodźcoprzewodzący?, jakie role pełni serce w organizmie?, oraz wiele ciekawych i ważnych informacji z własnej praktyki lekarskiej.

„Botulina. Trucizna czy lek?” – projekt UM prezentowany przez dr Ewę Zienkiewicz z Kliniki Neurologii Dziecięcej. Projekt, ku zaskoczeniu większości uczestników prezentował botulinę jako rewelacyjny preparat leczniczy, stosowany nie tylko w dermatologii, ale również w okulistyce do leczenia, np. zeza, w neurologii do leczenia, np. spastyczności, w ortopedii, w rehabilitacji. Botulina, egzotoksyna produkowana przez bakterie botulinum, jest jedną z najsilniejszych toksyn znanych człowiekowi. Mimo, że od niemal 40 lat jest z powodzeniem wykorzystywana w różnych dziedzinach medycyny, to nazwa botox ciągle kojarzy się głównie z medycyną estetyczną i mniej lub bardziej udanymi tzw. zabiegami upiększającymi. Od momentu odkrycia, neurotoksyna botulinowa przeszła swoistą przemianę, od śmiertelnej trucizny do leku wykorzystywanego w wielu dziedzinach medycyny. Liczne badania potwierdzają, że botulina stosowana odpowiedzialnie przy użyciu najmniejszej efektywnej dawki, z zachowaniem wymaganych odstępów czasowych, jest bezpieczna dla organizmu i może stanowić dla lekarzy narzędzie terapeutyczne, które znacząco wpływa na poprawę jakości życia pacjentów, zmniejszając lub całkowicie redukując objawy chorobowe.

„Choroba duszy. Co wiemy o chorobach psychosomatycznych”, również zaprezentowany przez panią dr Ewę Zienkiewicz z Kliniki Neurologii Dziecięcej. Był dla nas okazją do wielu przemyśleń. Związek między stanem psychicznym i somatycznym jest znany od dawna. Nieświadome myśli i uczucia mogą zostać zamienione w objaw fizyczny. Wiele zaburzeń czynnościowych narządów i układów ma podłoże psychospołeczne. Choroby tego typu określa się mianem emocjonalno-wegetatywnych czy psychosomatycznych. Zaburzenia psychosomatyczne częściowo mieszczą się w grupie wraz z zaburzeniami nastroju, zaburzeniami o charakterze nerwicowym związanych ze stresem i zaburzeniami somatycznymi, częściowo zaś umieszczone są pośród zespołów behawioralnych z zaburzeniami fizjologicznymi. W zaburzeniach czynnościowych główną uchwytną przyczyną wystąpienia objawów są czynniki psychiczne. W zaburzeniach psychosomatycznych organicznych, np. choroba wrzodowa, cukrzyca, nadczynność tarczycy, nadciśnienie, otyłość prosta, astma oskrzelowa, istotnym czynnikiem są - stres oraz cechy osobowościowe. Ogromne doświadczenie kadry szpitala, a jednocześnie wykładowców UM, pozwoliło nam w zrozumiały sposób pogłębić naszą wiedzę. Spotkania wzbudziły w nas duże zainteresowanie, a także stały się inspiracją do działania i podjęcia walki o własną przyszłość.

Obserwując pracowników i życie codzienne szpitala, zrozumieliśmy i doceniliśmy wartości, nad którymi w wolnym czasie nikt się nie zastanawia. Lublin po raz kolejny zachwycił nas swoim pięknem i możliwościami. Zainspirowani nowymi pomysłami na siebie, wróciliśmy do Hrubieszowa, by spełniać się naukowo. Wszystko po to, by może już za kilka miesięcy powrócić do Lublina jako przyszli studenci, a w jeszcze dalszej przyszłości, być może jako pracownicy szpitala, który został przez nas odwiedzony podczas kolejnego, udanego wyjazdu edukacyjnego.

Tekst: Klaudia Paluch klasa IIIB, Dorota Sędłak, Anna Modzelewska

 

Sukcesy i osiągnęcia

Sukces Eryka Ostrowskiego

25. 04. 2019 r. w Zamościu odbył się diecezjalny etap XXIII Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej zorganizowany przez Katolickie Stowarzyszenie ,,Civitas Christiana”. 

Więcej…

Zawody sportowe

Dziewczęta ze „Staszica’’ V - ce Mistrzyniami Rejonu w koszykówce

27 marca 2019 r. w Krasnymstawie odbyła się Rejonowa Licealiada SZS w koszykówce dziewcząt. Po wygranym powiecie dziewczyny z ZS nr 2 w Hrubieszowie znalazły się wśród czterech najlepszych drużyn w rejonie.

W zawodach udział brały również zawodniczki reprezentujące Zamość, Tomaszów Lubelski oraz Krasnystaw. Mecze rozgrywane były systemem „każdy z każdym’’.

Więcej…

Ogłoszenia

Zaproszenie na konkurs

Zespół Szkół nr 2 w Hrubieszowie serdecznie zaprasza uczniów VII i VIII klasy szkoły podstawowej oraz III klasy gimnazjum na I Powiatowy Konkurs Wiedzy o ks. Stanisławie Staszicu.

Konkurs odbędzie się w środę, 5 czerwca 2019 roku, o godzinie 10.00, w Zespole Szkół nr 2.

Zgłoszenie uczestników (maksymalnie cztery osoby danej szkoły) prosimy kierować do dnia 31 maja 2019 roku. 
Poniżej zamieszczamy regulamin konkursu oraz kartę zgłoszeniową.

Serdecznie zapraszamy!

Dokumenty

 

Uroczystości, wydarzenia

„Szkoła Pozytywnego Myślenia”

W ramach współpracy z Instytutem Edukacji Pozytywnej, w trosce o zdrowie psychiczne młodych ludzi, nasza szkoła kolejny raz znalazła się w programie certyfikacji szkół „Szkoła Pozytywnego Myślenia”. W poszczególnych klasach odbywają się zajęcia z pedagogiem szkolnym, wychowawcami w oparciu  o scenariusze zajęć "Myślę pozytywnie" oraz co miesięczne proponowane przez Instytut zadania do realizacji. Zajęcia dotyczą np. umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,  profilaktyki uzależnień, jak radzić sobie ze stresem, doskonalenia umiejętności dostrzegania swoich mocnych stron. Całość wsparcia w ramach akcji jest finansowana ze środków Narodowego Programu Zdrowia przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz ze środków własnych Instytutu Edukacji Pozytywnej.

Więcej…