Tutoring

Tutoring  to indywidualna współpraca między uczniem a nauczycielem opierająca się na relacji mistrz-uczeń. Ze strony tutora wymagane jest doświadczenie w pracy z młodzieżą, umiejętności fachowe, a także kompetencje interpersonalne. Celem programu jest pomoc uczniowi w jego indywidualnym rozwoju (naukowym i osobistym) oraz motywowanie go do stałego doskonalenia.

Kilka słów o metodzie
Żyjemy w świecie promującym samodzielność myślenia, kreatywność i zaradność. Edukacja powinna podążać za dokonującymi się na naszych oczach zmianami społecznymi i wspierać różne formy indywidualizmu w procesie kształcenia. Tutoring jest właśnie jedną z takich form, stosowanych zarówno w szkołach, jak i na uczelniach wyższych. Metoda tutoringu wywodzi się z tradycji angielskiej (Oksford, Cambridge), gdzie przynosi znakomite rezultaty. Praca tą metodą opiera się na indywidualnych i regularnych spotkaniach nauczyciela (tutora) z uczniem. Istotne są tu osobiste relacje budowane przez rozmowy, nieformalne spotkania, dzielenie się doświadczeniami, a także wzajemne zaufanie. Tutoring ma za zadanie prowadzić podopiecznego do mądrości i dojrzałości. Potrzeba na to czasu, uwagi i systematyczności – między innymi tymi cechami tutoring wyróżnia się spośród innych metod edukacyjnych. Tutoring pozwala na coś więcej, niż tylko weryfikację wiedzy. Wzmacnia poszukiwania i zainteresowania ucznia, któremu towarzyszy tutor: mądry nauczyciel, służący radą i potrafiący umiejętnie wyznaczyć szlak poszukiwań. Rolą tutora jest prowokowanie ucznia do zadania sobie ważnych pytań, szczególnie na temat planów na przyszłość oraz zadbanie o stałe konfrontowanie udzielanych odpowiedzi z możliwościami i działaniami podejmowanymi przez podopiecznego. Dzięki temu może mu pomóc w wyklarowaniu własnych planów na przyszłość (zawodowych i ogólnorozwojowych), a także uspójnić sferę deklarowanych planów z podejmowanymi działaniami, czyniąc przedsięwzięcia te bardziej przemyślanymi i skutecznymi. Dobro podopiecznego jest dla tutora najwyższą wartością.

Cechy wyróżniające tutoring:
•    samodzielność i odpowiedzialność ucznia
•    uwaga skoncentrowana na konkretnej osobie
•    integralność: przedmiotem pracy jest rozwój ucznia, w odniesieniu do wartości i celów osobistych
•    praca na konkretnym doświadczeniu, dzielenie się doświadczeniem
•    planowy, długofalowy proces i długofalowe rezultaty.

Być tutorem to słuchać-wspierać rozumieć:
•    cierpliwe budowanie więzi (rozmowy, spotkania)
•    rozpoznawanie tego, co się dzieje z uczniem
•    porządkowanie myśli ucznia, nazywanie emocji
•    pokazywanie konsekwencji i ostrzeganie przed pułapkami
•    zamiast rozwiązywania problemu – wskazywanie możliwości
•    pomoc i wsparcie.

Wartość tutoringu:
•    odkrycie potencjału ucznia i praca nad jego wykorzystaniem
•    motywuje ucznia do myślenia o własnym rozwoju i wspiera go w jego planowaniu
•    pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów poprzez dzielenie się własnym doświadczeniem
•    pomaga rozwinąć potrzebne kompetencje osobiste i naukowe
•    pomaga czerpać satysfakcję z tego, co robi uczeń
•    buduje więzi, wspólnotę szkolną
•    wspiera poszukiwanie sensu i celu edukacji.

Drogi Rodzicu - Jeśli chcesz - dowiedzieć się jeszcze więcej o tutoringu, to:

•    wejdź na stronę internetową Instytutu Tutoringu Szkolnego www.tutoring.org.pl
•    odwiedź stronę internetową ogólnopolskiego projektu pilotażowego pn. „Wychować człowieka mądrego”, którego realizatorem jest Instytut Tutoringu Szkolnego www.tutoringszkolny.pl
•    sięgnij do książki dr Adrianny Sarnat-Ciastko pt. „Tutoring w polskiej szkole”
•     „Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej”, red. Mariusz Budzyński, Piotr Czekierda, Jarosław Traczyński, Zbigniew Zalewski, Agnieszka Zembrzuska, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009
•    skontaktuj się z nami

Załącznik 1 - Czym jest tutoring szkolny

Załącznik 2 - Czym jest tutoring szkolny

Początki Polskiego Czerwonego Krzyża

18 stycznia w 1919 roku, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, powstało Polskie Towarzystwo Czerwonego Krzyża. W tym samym roku, zostało uznane przez Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża i przystąpiło do Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca. W 1927 roku Towarzystwo zmieniło nazwę na Polski Czerwony Krzyż, pod która funkcjonuje do dnia dzisiejszego.

Od początku swojego istnienia PCK prowadził różnorodną działalność w dziedzinie ochrony zdrowia, pomocy socjalnej i medycznej, a także pracę wychowawczą z młodzieżą. Wyszkolił dziesiątki tysięcy sióstr PCK, pielęgniarek, ratowników, którzy udzielali pomocy zarówno w czasie działań wojennych, jak i w czasie pokoju. Jeszcze przed drugą wojną światową odegrał pionierską rolę w rozwijaniu krwiodawstwa w Polsce.

W czasie drugiej wojny światowej był jedną z nielicznych organizacji, która nie została zdelegalizowana przez Niemców. Szczególne znaczenie miało wówczas działanie istniejącego do dzisiaj Biura Informacji i Poszukiwań, które zajmowało się ustalaniem losów, poszukiwaniem zaginionych i ewidencją strat wojennych.

Po zakończeniu wojny podjął wysiłki, z których najważniejszym było niesienie pomocy poszkodowanym przez działania wojenne i łączenie rodzin. PCK uzyskał znaczną pomoc humanitarną dla społeczeństwa polskiego od innych organizacji czerwonokrzyskich. Dotyczy to zwłaszcza czasu po zakończeniu obu wojen światowych, ale także okresu stanu wojennego, gdy pomoc otrzymało ponad półtora miliona osób, w tym internowani i ich rodziny oraz liczne zakłady służby zdrowia.

Międzynarodowy Ruchu Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca składa się obecnie ze 188 stowarzyszeń krajowych Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca (w tym PCK), Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca (z siedzibą w Genewie) oraz Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża (mający siedzibę również w Genewie w Szwajcarii).

Dziś do najważniejszych wyzwań Polskiego Czerwonego Krzyża  należy zapewnienie kompleksowej pomocy potrzebującym dzieciom, promowanie idei honorowego krwiodawstwa, nauka pierwszej pomocy i promocja zdrowia, a także budowanie sprawnego systemu ratownictwa i reagowanie w sytuacji klęsk i katastrof.
 


Cele i zadania szkolnego koła wolontariatu w Zespole Szkół nr 2 w Hrubieszowie

Celem działalności Szkolnego Koła Wolontariatu jest aktywizacja środowiska szkolnego w duchu humanitaryzmu i niesienia pomocy potrzebującym.
Cel ten jest realizowany poprzez następujące zadania:
• Pomoc potrzebującym uczniom
• Promowanie idei humanitaryzmu i bezinteresownej pracy na rzecz drugiego człowieka
• Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa poprzez edukację młodzieży w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej i profilaktyki zdrowotnej
• Kształtowanie postaw brania odpowiedzialności za najbliższe otoczenie
• Stwarzanie dogodnych warunków do rozwijania umiejętności i samorealizacji młodzieży
Masz ochotę nieść pomoc potrzebującym, poznać idee wolontariatu i wiadomości z zakresu prawa humanitarnego lub promować działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i profilaktyki zdrowotnej?
Przyjdź do nas wspólnie będziemy podejmować działania na rzecz innych ludzi.
Opiekunowie:
Anna Pękowska, Barbara Brzezicka, Robert Harpeniuk

Plan wydarzeń szkolnego koła wolontariatu w roku szkolnym 2016/2017

1.    Udział w akcji „Pełny tornister” organizowanej przez Szkolne Koło Wolontariatu i Stowarzyszenie Edukacyjne „Razem”
2.    Udział w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Promocji Zdrowego Stylu Życia
3.    Pamięć o nauczycielach naszej szkoły
4.    Zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej
5.    Spotkanie w ramach „Dnia Misia” z podopiecznymi Niepublicznego Przedszkola Specjalnego prowadzonego przez Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym oraz Ich Rodzinom „Mamy Siebie”
6.    Świąteczne odwiedziny w Powiatowym Zespole Placówek Szkolno-Wychowawczych w Hrubieszowie
7.    Udział w akcji „Mikołaje są wśród nas” organizowanej przez Szkolne Koło Wolontariatu i Stowarzyszenie Edukacyjne „Razem”
8.    Udział w akcji „Wielkanocny koszyk wielkich serc” organizowanej przez Szkolne Koło Wolontariatu i Stowarzyszenie Edukacyjne „Razem”
9.    Udział w Rejonowych Mistrzostwach Pierwszej Pomocy
10.    Dzień Promocji Zdrowia

Plan pracy

Plan pracy samorządu uczniowskiego

Sukcesy i osiągnęcia

Aleksandra Trześniowska stypendystką Prezesa Rady Ministrów

W dniu 7 listopada 2017 r. w "Sali Błękitnej" Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego odbyło się uroczyste wręczenie dyplomów stypendystom Prezesa Rady Ministrów. W roku szkolnym 2017/2018 dyplomy z rąk prof. Przemysława Czarnka Wojewody Lubelskiego oraz pani Teresy Misiuk Lubelskiego Kuratora Oświaty odebrało 237 uczniów. Do grona najlepszych uczniów w województwie, którzy otrzymali to zaszczytne wyróżnienie należy uczennica naszej szkoły, Aleksandra Trześniowska z kl.II B.

Więcej…

Zawody sportowe

Gala Sportu Szkolnego 2017

W tym roku Chełm był gospodarzem Gali Sportu Szkolnego 2017. Podczas uroczystości podsumowano współzawodnictwo sportowe szkół z naszego województwa za rok szkolny 2016/2017

Więcej…

Ogłoszenia

Rozpoczęcie roku szkolnego 2017/2018

Rozpoczęcie nowego roku szkolnego

2017/2018

odbędzie się

4 września 2017 r.

 

8.00 - Msza św. w kościele parafialnym p.w. św. Mikołaja.

9.15 - Uroczysta inauguracja roku szkolnego na placu szkolnym.

Uroczystości, wydarzenia

Jesienne spotkania z absolwentami

Przełom października i listopada to czas, kiedy zwykle odwiedzają nas absolwenci. Dla świeżo upieczonych studentów to pierwsza dłuższa wizyta w rodzinnym mieście. Często zupełnie spontanicznie przychodzą przywitać się z wychowawcą, opowiedzieć o swoich uczelniach, wykładowcach, stancjach, przyjaciołach ze szkolnej ławy, z którymi są w kontakcie, umawiają się na sportowe rozgrywki z obecnymi reprezentantami szkoły.

Więcej…