Tutoring

Tutoring  to indywidualna współpraca między uczniem a nauczycielem opierająca się na relacji mistrz-uczeń. Ze strony tutora wymagane jest doświadczenie w pracy z młodzieżą, umiejętności fachowe, a także kompetencje interpersonalne. Celem programu jest pomoc uczniowi w jego indywidualnym rozwoju (naukowym i osobistym) oraz motywowanie go do stałego doskonalenia.

Kilka słów o metodzie
Żyjemy w świecie promującym samodzielność myślenia, kreatywność i zaradność. Edukacja powinna podążać za dokonującymi się na naszych oczach zmianami społecznymi i wspierać różne formy indywidualizmu w procesie kształcenia. Tutoring jest właśnie jedną z takich form, stosowanych zarówno w szkołach, jak i na uczelniach wyższych. Metoda tutoringu wywodzi się z tradycji angielskiej (Oksford, Cambridge), gdzie przynosi znakomite rezultaty. Praca tą metodą opiera się na indywidualnych i regularnych spotkaniach nauczyciela (tutora) z uczniem. Istotne są tu osobiste relacje budowane przez rozmowy, nieformalne spotkania, dzielenie się doświadczeniami, a także wzajemne zaufanie. Tutoring ma za zadanie prowadzić podopiecznego do mądrości i dojrzałości. Potrzeba na to czasu, uwagi i systematyczności – między innymi tymi cechami tutoring wyróżnia się spośród innych metod edukacyjnych. Tutoring pozwala na coś więcej, niż tylko weryfikację wiedzy. Wzmacnia poszukiwania i zainteresowania ucznia, któremu towarzyszy tutor: mądry nauczyciel, służący radą i potrafiący umiejętnie wyznaczyć szlak poszukiwań. Rolą tutora jest prowokowanie ucznia do zadania sobie ważnych pytań, szczególnie na temat planów na przyszłość oraz zadbanie o stałe konfrontowanie udzielanych odpowiedzi z możliwościami i działaniami podejmowanymi przez podopiecznego. Dzięki temu może mu pomóc w wyklarowaniu własnych planów na przyszłość (zawodowych i ogólnorozwojowych), a także uspójnić sferę deklarowanych planów z podejmowanymi działaniami, czyniąc przedsięwzięcia te bardziej przemyślanymi i skutecznymi. Dobro podopiecznego jest dla tutora najwyższą wartością.

Cechy wyróżniające tutoring:
•    samodzielność i odpowiedzialność ucznia
•    uwaga skoncentrowana na konkretnej osobie
•    integralność: przedmiotem pracy jest rozwój ucznia, w odniesieniu do wartości i celów osobistych
•    praca na konkretnym doświadczeniu, dzielenie się doświadczeniem
•    planowy, długofalowy proces i długofalowe rezultaty.

Być tutorem to słuchać-wspierać rozumieć:
•    cierpliwe budowanie więzi (rozmowy, spotkania)
•    rozpoznawanie tego, co się dzieje z uczniem
•    porządkowanie myśli ucznia, nazywanie emocji
•    pokazywanie konsekwencji i ostrzeganie przed pułapkami
•    zamiast rozwiązywania problemu – wskazywanie możliwości
•    pomoc i wsparcie.

Wartość tutoringu:
•    odkrycie potencjału ucznia i praca nad jego wykorzystaniem
•    motywuje ucznia do myślenia o własnym rozwoju i wspiera go w jego planowaniu
•    pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów poprzez dzielenie się własnym doświadczeniem
•    pomaga rozwinąć potrzebne kompetencje osobiste i naukowe
•    pomaga czerpać satysfakcję z tego, co robi uczeń
•    buduje więzi, wspólnotę szkolną
•    wspiera poszukiwanie sensu i celu edukacji.

Drogi Rodzicu - Jeśli chcesz - dowiedzieć się jeszcze więcej o tutoringu, to:

•    wejdź na stronę internetową Instytutu Tutoringu Szkolnego www.tutoring.org.pl
•    odwiedź stronę internetową ogólnopolskiego projektu pilotażowego pn. „Wychować człowieka mądrego”, którego realizatorem jest Instytut Tutoringu Szkolnego www.tutoringszkolny.pl
•    sięgnij do książki dr Adrianny Sarnat-Ciastko pt. „Tutoring w polskiej szkole”
•     „Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej”, red. Mariusz Budzyński, Piotr Czekierda, Jarosław Traczyński, Zbigniew Zalewski, Agnieszka Zembrzuska, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009
•    skontaktuj się z nami

Załącznik 1 - Czym jest tutoring szkolny

Załącznik 2 - Czym jest tutoring szkolny

Sukcesy i osiągnęcia

Sukces Eryka Ostrowskiego

25. 04. 2019 r. w Zamościu odbył się diecezjalny etap XXIII Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej zorganizowany przez Katolickie Stowarzyszenie ,,Civitas Christiana”. 

Więcej…

Zawody sportowe

Dziewczęta ze „Staszica’’ V - ce Mistrzyniami Rejonu w koszykówce

27 marca 2019 r. w Krasnymstawie odbyła się Rejonowa Licealiada SZS w koszykówce dziewcząt. Po wygranym powiecie dziewczyny z ZS nr 2 w Hrubieszowie znalazły się wśród czterech najlepszych drużyn w rejonie.

W zawodach udział brały również zawodniczki reprezentujące Zamość, Tomaszów Lubelski oraz Krasnystaw. Mecze rozgrywane były systemem „każdy z każdym’’.

Więcej…

Ogłoszenia

Zaproszenie na konkurs

Zespół Szkół nr 2 w Hrubieszowie serdecznie zaprasza uczniów VII i VIII klasy szkoły podstawowej oraz III klasy gimnazjum na I Powiatowy Konkurs Wiedzy o ks. Stanisławie Staszicu.

Konkurs odbędzie się w środę, 5 czerwca 2019 roku, o godzinie 10.00, w Zespole Szkół nr 2.

Zgłoszenie uczestników (maksymalnie cztery osoby danej szkoły) prosimy kierować do dnia 31 maja 2019 roku. 
Poniżej zamieszczamy regulamin konkursu oraz kartę zgłoszeniową.

Serdecznie zapraszamy!

Dokumenty

 

Uroczystości, wydarzenia

„Szkoła Pozytywnego Myślenia”

W ramach współpracy z Instytutem Edukacji Pozytywnej, w trosce o zdrowie psychiczne młodych ludzi, nasza szkoła kolejny raz znalazła się w programie certyfikacji szkół „Szkoła Pozytywnego Myślenia”. W poszczególnych klasach odbywają się zajęcia z pedagogiem szkolnym, wychowawcami w oparciu  o scenariusze zajęć "Myślę pozytywnie" oraz co miesięczne proponowane przez Instytut zadania do realizacji. Zajęcia dotyczą np. umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,  profilaktyki uzależnień, jak radzić sobie ze stresem, doskonalenia umiejętności dostrzegania swoich mocnych stron. Całość wsparcia w ramach akcji jest finansowana ze środków Narodowego Programu Zdrowia przekazanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz ze środków własnych Instytutu Edukacji Pozytywnej.

Więcej…