Tutoring

Tutoring  to indywidualna współpraca między uczniem a nauczycielem opierająca się na relacji mistrz-uczeń. Ze strony tutora wymagane jest doświadczenie w pracy z młodzieżą, umiejętności fachowe, a także kompetencje interpersonalne. Celem programu jest pomoc uczniowi w jego indywidualnym rozwoju (naukowym i osobistym) oraz motywowanie go do stałego doskonalenia.

Kilka słów o metodzie
Żyjemy w świecie promującym samodzielność myślenia, kreatywność i zaradność. Edukacja powinna podążać za dokonującymi się na naszych oczach zmianami społecznymi i wspierać różne formy indywidualizmu w procesie kształcenia. Tutoring jest właśnie jedną z takich form, stosowanych zarówno w szkołach, jak i na uczelniach wyższych. Metoda tutoringu wywodzi się z tradycji angielskiej (Oksford, Cambridge), gdzie przynosi znakomite rezultaty. Praca tą metodą opiera się na indywidualnych i regularnych spotkaniach nauczyciela (tutora) z uczniem. Istotne są tu osobiste relacje budowane przez rozmowy, nieformalne spotkania, dzielenie się doświadczeniami, a także wzajemne zaufanie. Tutoring ma za zadanie prowadzić podopiecznego do mądrości i dojrzałości. Potrzeba na to czasu, uwagi i systematyczności – między innymi tymi cechami tutoring wyróżnia się spośród innych metod edukacyjnych. Tutoring pozwala na coś więcej, niż tylko weryfikację wiedzy. Wzmacnia poszukiwania i zainteresowania ucznia, któremu towarzyszy tutor: mądry nauczyciel, służący radą i potrafiący umiejętnie wyznaczyć szlak poszukiwań. Rolą tutora jest prowokowanie ucznia do zadania sobie ważnych pytań, szczególnie na temat planów na przyszłość oraz zadbanie o stałe konfrontowanie udzielanych odpowiedzi z możliwościami i działaniami podejmowanymi przez podopiecznego. Dzięki temu może mu pomóc w wyklarowaniu własnych planów na przyszłość (zawodowych i ogólnorozwojowych), a także uspójnić sferę deklarowanych planów z podejmowanymi działaniami, czyniąc przedsięwzięcia te bardziej przemyślanymi i skutecznymi. Dobro podopiecznego jest dla tutora najwyższą wartością.

Cechy wyróżniające tutoring:
•    samodzielność i odpowiedzialność ucznia
•    uwaga skoncentrowana na konkretnej osobie
•    integralność: przedmiotem pracy jest rozwój ucznia, w odniesieniu do wartości i celów osobistych
•    praca na konkretnym doświadczeniu, dzielenie się doświadczeniem
•    planowy, długofalowy proces i długofalowe rezultaty.

Być tutorem to słuchać-wspierać rozumieć:
•    cierpliwe budowanie więzi (rozmowy, spotkania)
•    rozpoznawanie tego, co się dzieje z uczniem
•    porządkowanie myśli ucznia, nazywanie emocji
•    pokazywanie konsekwencji i ostrzeganie przed pułapkami
•    zamiast rozwiązywania problemu – wskazywanie możliwości
•    pomoc i wsparcie.

Wartość tutoringu:
•    odkrycie potencjału ucznia i praca nad jego wykorzystaniem
•    motywuje ucznia do myślenia o własnym rozwoju i wspiera go w jego planowaniu
•    pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów poprzez dzielenie się własnym doświadczeniem
•    pomaga rozwinąć potrzebne kompetencje osobiste i naukowe
•    pomaga czerpać satysfakcję z tego, co robi uczeń
•    buduje więzi, wspólnotę szkolną
•    wspiera poszukiwanie sensu i celu edukacji.

Drogi Rodzicu - Jeśli chcesz - dowiedzieć się jeszcze więcej o tutoringu, to:

•    wejdź na stronę internetową Instytutu Tutoringu Szkolnego www.tutoring.org.pl
•    odwiedź stronę internetową ogólnopolskiego projektu pilotażowego pn. „Wychować człowieka mądrego”, którego realizatorem jest Instytut Tutoringu Szkolnego www.tutoringszkolny.pl
•    sięgnij do książki dr Adrianny Sarnat-Ciastko pt. „Tutoring w polskiej szkole”
•     „Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej”, red. Mariusz Budzyński, Piotr Czekierda, Jarosław Traczyński, Zbigniew Zalewski, Agnieszka Zembrzuska, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009
•    skontaktuj się z nami

Załącznik 1 - Czym jest tutoring szkolny

Załącznik 2 - Czym jest tutoring szkolny

Sukcesy i osiągnęcia

Laureaci "Matematyki z kalkulatorem graficznym"

Wojewódzki Konkurs Matematyczny „Matematyka z kalkulatorem graficznym” organizowany jest przez ZSDiOS w Zwierzyńcu, pod patronatem Kuratora Oświaty w Lublinie. W maju  odbyły się eliminacje do jego III edycji, w wyniku których wyłoniono 24 finalistów. Wśród nich znalazło się aż trzech uczniów naszego gimnazjum: Marek Pokrywka (IIIag), Damian Skiba (IIIbg) oraz Jacek Majdanik (IIIdg). 21 września 2018 r. chłopcy rywalizowali w finale i wszyscy trzej wywalczyli miejsca w nagrodzonej pierwszej dziesiątce! Jacek uplasował się na siódmym, Marek na piątym, a Damian zajął zaszczytne drugie miejsce! 

 

Więcej…

Zawody sportowe

Kolejny sukces lekkoatletek ze Staszica!

3 października na stadionie w Zamościu odbyła się rejonowa Licealiada w Lidze LA, w której świetnie spisały się uczennice z naszej szkoły zwyciężając z drużynami z Hrubieszowa, Zamościa, Tomaszowa Lubelskiego.

Zawody podzielone były na dwie części: indywidualną i drużynową.

Więcej…

Ogłoszenia

Strofy dla Niepodległej

Zapraszamy do udziału w szkolnym konkursie recytatorskim „Strofy dla Niepodległej” adresowanym do wszystkich uczniów Zespołu Szkół nr 2 w Hrubieszowie.

Regulamin...

Więcej…

Uroczystości, wydarzenia

Zajęcia integracyjne

Przez cały miesiąc wrzesień odbywały się zajęcia integracyjne w klasach I, które prowadziła pani pedagog. Wychowawcy klas zadbali o przeprowadzenie spotkań sprzyjających bliższemu poznaniu się i integracji nowego zespołu klasowego.

Więcej…