Tutoring

Tutoring  to indywidualna współpraca między uczniem a nauczycielem opierająca się na relacji mistrz-uczeń. Ze strony tutora wymagane jest doświadczenie w pracy z młodzieżą, umiejętności fachowe, a także kompetencje interpersonalne. Celem programu jest pomoc uczniowi w jego indywidualnym rozwoju (naukowym i osobistym) oraz motywowanie go do stałego doskonalenia.

Kilka słów o metodzie
Żyjemy w świecie promującym samodzielność myślenia, kreatywność i zaradność. Edukacja powinna podążać za dokonującymi się na naszych oczach zmianami społecznymi i wspierać różne formy indywidualizmu w procesie kształcenia. Tutoring jest właśnie jedną z takich form, stosowanych zarówno w szkołach, jak i na uczelniach wyższych. Metoda tutoringu wywodzi się z tradycji angielskiej (Oksford, Cambridge), gdzie przynosi znakomite rezultaty. Praca tą metodą opiera się na indywidualnych i regularnych spotkaniach nauczyciela (tutora) z uczniem. Istotne są tu osobiste relacje budowane przez rozmowy, nieformalne spotkania, dzielenie się doświadczeniami, a także wzajemne zaufanie. Tutoring ma za zadanie prowadzić podopiecznego do mądrości i dojrzałości. Potrzeba na to czasu, uwagi i systematyczności – między innymi tymi cechami tutoring wyróżnia się spośród innych metod edukacyjnych. Tutoring pozwala na coś więcej, niż tylko weryfikację wiedzy. Wzmacnia poszukiwania i zainteresowania ucznia, któremu towarzyszy tutor: mądry nauczyciel, służący radą i potrafiący umiejętnie wyznaczyć szlak poszukiwań. Rolą tutora jest prowokowanie ucznia do zadania sobie ważnych pytań, szczególnie na temat planów na przyszłość oraz zadbanie o stałe konfrontowanie udzielanych odpowiedzi z możliwościami i działaniami podejmowanymi przez podopiecznego. Dzięki temu może mu pomóc w wyklarowaniu własnych planów na przyszłość (zawodowych i ogólnorozwojowych), a także uspójnić sferę deklarowanych planów z podejmowanymi działaniami, czyniąc przedsięwzięcia te bardziej przemyślanymi i skutecznymi. Dobro podopiecznego jest dla tutora najwyższą wartością.

Cechy wyróżniające tutoring:
•    samodzielność i odpowiedzialność ucznia
•    uwaga skoncentrowana na konkretnej osobie
•    integralność: przedmiotem pracy jest rozwój ucznia, w odniesieniu do wartości i celów osobistych
•    praca na konkretnym doświadczeniu, dzielenie się doświadczeniem
•    planowy, długofalowy proces i długofalowe rezultaty.

Być tutorem to słuchać-wspierać rozumieć:
•    cierpliwe budowanie więzi (rozmowy, spotkania)
•    rozpoznawanie tego, co się dzieje z uczniem
•    porządkowanie myśli ucznia, nazywanie emocji
•    pokazywanie konsekwencji i ostrzeganie przed pułapkami
•    zamiast rozwiązywania problemu – wskazywanie możliwości
•    pomoc i wsparcie.

Wartość tutoringu:
•    odkrycie potencjału ucznia i praca nad jego wykorzystaniem
•    motywuje ucznia do myślenia o własnym rozwoju i wspiera go w jego planowaniu
•    pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów poprzez dzielenie się własnym doświadczeniem
•    pomaga rozwinąć potrzebne kompetencje osobiste i naukowe
•    pomaga czerpać satysfakcję z tego, co robi uczeń
•    buduje więzi, wspólnotę szkolną
•    wspiera poszukiwanie sensu i celu edukacji.

Drogi Rodzicu - Jeśli chcesz - dowiedzieć się jeszcze więcej o tutoringu, to:

•    wejdź na stronę internetową Instytutu Tutoringu Szkolnego www.tutoring.org.pl
•    odwiedź stronę internetową ogólnopolskiego projektu pilotażowego pn. „Wychować człowieka mądrego”, którego realizatorem jest Instytut Tutoringu Szkolnego www.tutoringszkolny.pl
•    sięgnij do książki dr Adrianny Sarnat-Ciastko pt. „Tutoring w polskiej szkole”
•     „Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej”, red. Mariusz Budzyński, Piotr Czekierda, Jarosław Traczyński, Zbigniew Zalewski, Agnieszka Zembrzuska, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009
•    skontaktuj się z nami

Załącznik 1 - Czym jest tutoring szkolny

Załącznik 2 - Czym jest tutoring szkolny

Odsłony: 56

Sukcesy i osiągnęcia

I miejsce Jacka Tyszkiewicza!

6 października 2017 r. w Zwierzyńcu, uczeń klasy IIIa naszego gimnazjum, Jacek Tyszkiewicz, wywalczył I miejsce w II Wojewódzkim Konkursie "Matematyka z kalkulatorem graficznym" organizowanym pod patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego. Wszyscy nasi reprezentanci zaprezentowali się bardzo dobrze, tuż za podium znaleźli się Magdalena Bojarczuk (IIIag) i Tomasz Turek (IIIcg).

Więcej…

Zawody sportowe

Wicemistrzynie wojewódzkiego półfinału Licealiady w Lidze LA

10 października 2017 roku w Zamościu odbył się Wojewódzki Półfinał Licealiady w lidze LA dziewcząt, w których startowało osiem szkół z Chełma, Biłgoraja, Tomaszowa Lubelskiego, Krasnegostawu oraz z Zamościa. Awans na dalszy etap uzyskały dziewczęta z naszej szkoły, które pomimo dużej konkurencji zajęły II miejsce. "Staszic"  wystawił zarówno drużynę dziewcząt i chłopców.   

Więcej…

Ogłoszenia

Rozpoczęcie roku szkolnego 2017/2018

Rozpoczęcie nowego roku szkolnego

2017/2018

odbędzie się

4 września 2017 r.

 

8.00 - Msza św. w kościele parafialnym p.w. św. Mikołaja.

9.15 - Uroczysta inauguracja roku szkolnego na placu szkolnym.

Uroczystości, wydarzenia

Granice mojego języka są granicami mojego świata

W dzisiejszych czasach chyba nikomu nie trzeba mówić, jak ważna jest nauka języków obcych, które są naszą przyszłością i jak już w XX wieku głosił wybitny austriacki filozof –Ludwig Wittgenstein – otwierają nam bramy na świat. W myśl tej zasady, 29 września uczniowie klasy II A i II D naszego liceum, pod opieką p. prof. N. Pawluk, J. Pudłowskiej, J. Patkowskiej i J. Korneluk, pełni entuzjazmu udali się do Lublina, na organizowane przez UMCS  Hieronimki.

Więcej…