Debata oksfordzka: „Rok przerwy po maturze to dobra inwestycja w rozwój młodego człowieka”
7 listopada 2025r. w Miejskiej Bibliotece Publicznej - Hrubieszowskim Centrum Dziedzictwa im. Krystyny i Stefana Du Chateau w Hrubieszowie odbyła się debata oksfordzka z udziałem uczniów naszej szkoły.
Temat spotkania brzmiał: „Rok przerwy po maturze to dobra inwestycja w rozwój młodego człowieka.” Oficjalna debata została poprzedzona szkoleniem przygotowawczym, które poprowadziła Pani Małgorzata Pitus - absolwentka naszego liceum.
Drużyna propozycji przekonywała, że tzw. gap year pozwala młodym ludziom zdobyć cenne doświadczenie, rozwinąć pasje i dokonać bardziej świadomego wyboru dalszej drogi życiowej. Opozycja natomiast podkreślała, że przerwa po maturze może prowadzić do utraty motywacji do nauki oraz opóźnienia rozpoczęcia kariery zawodowej.
Debata przebiegała zgodnie z zasadami klasycznej formuły oksfordzkiej – z poszanowaniem rozmówców, kulturą wypowiedzi i naciskiem na merytoryczną argumentację. Nad przebiegiem spotkania czuwał marszałek, a o wyniku zadecydowało jury oceniające siłę argumentów oraz sposób prezentacji stanowisk.
Uczestnicy mieli okazję poznać zasady debaty oksfordzkiej, doskonalić umiejętność argumentowania oraz pracy zespołowej. Zdobyta wiedza i praktyczne wskazówki znacząco przyczyniły się do wysokiego poziomu dyskusji.
Serdecznie dziękujemy Pani Jolancie Janiec Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Hrubieszowie za gościnność, ciekawą inicjatywę oraz wsparcie organizacyjne.
Szczególne podziękowania kierujemy do Pani Marty Majewskiej Burmistrz Miasta Hrubieszowa za obecność i życzliwość wobec działań rozwijających młodzież.
Wyrazy wdzięczności składamy również Pani Małgorzacie Pitus za przeprowadzenie inspirującego szkolenia i zaangażowanie w przygotowanie uczestników do debaty.
To wydarzenie pokazało, że uczniowie naszej szkoły potrafią prowadzić dojrzałą, rzeczową dyskusję, opartą na wzajemnym szacunku i kulturze słowa. Rozwijanie umiejętności argumentacji, współpracy i autoprezentacji stanowi ważny element edukacji, który przygotowuje młodzież do świadomego uczestnictwa w życiu społecznym.





















